Saariselka naar Skarsvag

1 augustus 2019 - Skarsvåg, Noorwegen

Vandaag vertrekken we vanuit Saariselka richting de Noordkaap. We hebben een mooie, lange rit voor de boeg, zo’n 440 km. Onderweg zien we bomen, heel veel bomen. Wat meertjes en af en toe wat rendieren die op de weg.

Rendieren op de weg

Bij Inari (Finland) stoppen we om wat te drinken. Hier is informatie te vinden over de Sami gemeenschap die hier woont. Zo te zien hebben ze zich aangepast aan de Westerse gebruiken want ik zie niets bijzonders aan dit plaatsje. Er is hier wel veel informatie te vinden over hoe zij leefden.Wij zijn in het culturele centrum vh plaatsje, weinig inspirerende plek dus wij slaan het museum over maar maken nog wel wat foto’s. We zien, als we weer in de auto zitten, dat 400 m verder op zijn ook wat musea zijn en je kan er een wandeling maken, ziet er leuk uit. Maar wij vervolgen onze weg.

Reiswieg Sami gemeenschap

Na een poosje verlaten we Finland en rijden we Noorwegen binnen. De klok mag een uur terug. Na een uurtje stoppen we om onze noodles te eten. Dat smaakt ons wel. Snel gaan we weer verder. Wat een mooie omgeving, zo bijzonder om hier te mogen rijden, 1 lange weg tussen de bossen en soms een klein plaatsje wat te herkennen is aan huisjes langs deze weg. Af en toe een souveniers winkeltje waar ze rendierhuiden, messen en geweien verkopen.

Op een gegeven moment zie je het landschap al een beetje veranderen. Minder bomen, wat lagere struiken. En ineens zien we langs het water op een strandje iets lopen, zijn dat paarden? Nee, het zijn rendieren. Gelukkig is er net een parkeerplaats en snel parkeren we de auto. Geweldig gezicht!

Rendieren aan het water

Rendieren bij het water magisch gezicht

Door ons enthousiastme praten we denk ik wat hard en rent deze kudde snel langs ons heen maar wat was dit bijzonder !

We rijden door en al snel stoppen we weer! Wat een prachtig uitzicht!

Prachtig uitzichtPrachtig uitzicht

We vervolgen onze weg, nog zon 120 km te gaan. Het weer slaat om, het wordt donkerder om ons heen, veel wolken en een beetje mistig. Das jammer! Maar op het weer heb je geen invloed.

Wat vissersbootjesKiiliopaa beklommen

We stoppen nog even bij een winkeltje waar ze tinnen voorwerpen verkopen, zilveren sieraden maar ook stokvis🙊

We rijden verder, een mooie route langs de kust met regelmatig wat tunneltjes in de berg. Uiteindelijk komen we aan op onze camping. We hebben een hutje gereserveerd, het is klein maar we hebben 3 goede bedden, Wifi😜 en we zitten warm en droog. Dat is best fijn als het 7 graden buiten is. Na het eten zien we onze vrienden, de rendieren bij ons hutje. Wat een mooie en geweldige dag was het vandaag!❤️

WiFi in ons hutje

Rendieren op de camping

1. Mart en Nel:
    1 augustus 2019
    wat mooi is het weer. we hopen dat het aan de Noordkaap helder zal zijn anders zie je niet veel. wij zien nu ook wel dat we naar de Noordkaap moeten ooit!
  2. Heidi:
    1 augustus 2019
    Geweldig. Schitterend die natuur hè?
  3. Annelies Worms:
    1 augustus 2019
    Vanmiddag wordt een klein zonnetje voorspeld, dus dan gaan we het proberen.
    Reis naar de Noordkaap door boot en trein voelt het helemaal niet zo ver. Het is hier echt geweldig! Het voelt hier chill. We zijn hier maar 2 nachten maar had best langer hier willen blijven
  4. Cora kick:
    1 augustus 2019
    Wat fantastisch allemaal en hoe jij dit alles beschrijft ,geweldig zo beleven wij ook deze vakantie samen met jullie alleen op de bank met buiten 23 graden.