Belevenissen op de Lofoten eilanden

12 augustus 2019 - Bodo, Noorwegen

8 augustus

We verlaten Vesteralen

Vandaag verlaten we Bleik op Vesteralen en gaan we naar de Lofoten. De camping van Bleik is echt een geweldige plek! Om niet snel te vergeten. Om 23 uur gaat de zon een soort van onder. Het wordt dan schemerig. Rond 3 uur sochtend zien we de zon weer opkomen.

Zonsopgang

We hebben niet heel veel van Vesteralen gezien maar het is zeker een mooi eiland, veel minder druk dan de Lofoten. Nadat we onze tent hebben afgebroken gaan we op pad. Dit keer geen ferry maar het is wel een flinke rit naar de Lofoten. Het is onderweg wederom prachtig rijden

4A191DDF-C71F-4646-805D-B601872169F7

met overal om je heen watertjes, bossen, laaggroei en houten huisjes.

82789325-1060-4439-8461-80A25978D425

Onderweg kopen we in een supermarkt eten voor 2 dagen en een belegd broodje. Deze eten we op een parkeerplaats lekker op. We besluiten naar de Sandletta camping te gaan.

Het ligt in het oosten van de Lofoten. Als we aankomen zoeken we een plekje vlak bij het water. Je kan gratis in een kayak varen waar Boris wel oren naar heeft. Ook wil hij snorkelen, hij gaat het water in ondanks de kou. Helaas ziet hij geen visjes, alleen waterplanten dus hij is er snel weer uit. We gaan wat kleding wassen, dit is hard nodig na 10 dagen. Gelukkig is er een wasmachine en een droger en na 2 uur is de kleding weer schoon en droog. We koken in het keukentje vd camping en de heren luisteren naar een wedstrijd van Feyenoord.

9 augustus

Lofoten echt ontdekken

Nadat we hebben ontbeten gaan we het oosten vd Lofoten bekijken. Als eerste rijden we naar Svolvaer. Daar kan je 365 dagen in het jaar ijssculpturen bekijken. We krijgen een dikke jas aan en handschoenen. Het is namelijk warm buiten maar binnen is het 6 graden onder nul. Ze hebben een bar van ijs. We krijgen een drankje met alcohol erin, Boris een glas Fanta. Vooral de bar is mooi gemaakt.

Ijsbar

Annelies drankje ijs

Ijssculpturen

Ijssculpturen

Ook is er een glijbaan. Waar Boris meerdere keren vanaf gaat en ik dit ook moet proberen met gelukkig een niet al te harde landing. Daarna bekijken we Svolvaer. Het heeft een leuk plein, wat souvenierswinkeltjes en restaurants. We eten tussen de middag in een van de restaurantjes. Iedereen kiest waar ie trek in heeft en het smaakt heerlijk!

Even wat eten

Plaatsje Svolvaer

Daarna rijden we naar al snel door naar Kabelvag. Het is een erg klein plaatsje maar ze hebben wel een leuke galerie van glas. Helaas geven ze geen demonstraties . Dit schijnt in Henningvaer wel het geval te zijn dus daar gaan we ook even kijken. Helaas is daar de glasblazer ook niet bezig. We hebben dorst en drinken wat bij een alternatief restaurantje. Wat een leuke plek met uitzicht over de zee!

Wat drinken

Ook kan je er tafeltennissen en binnen staat een soort lange sjoelbak waarbij je naar elkaar stenen schuift en punten kan verdienen. Leuk!!

Spel spelen

Genoeg gezien voor vandaag dus we rijden terug naar de camping. Boris wil kayakken. Eerst met mij, daarna met Lesley en daarna alleen in een eenpersoons kayak. Wat leuk om dit doen! Daarna eten we, spelen Uno en gaan slapen.

Kano Sandletta

10 augustus

Vandaag verlaten we de Sandletta camping te Laukvik en dalen we verder af naar de lagere eilanden vd Lofoten. De eerste stop vanaf Sandletta camping is Unstad. Het  is een plek voor surfers. Het ligt 6 km van de E10 ( hoofdweg) en het is het omrijden zeker waard. Ook hier is het weer prachtig. Overal om je heen bergen, soms met wat sneeuw, bomen, prachtig blauw/ groen water. We hebben heerlijk op het strand noodels en watermeloen gegeten terwijl we keken naar een paar surfers die les kregen. Wat is het hier rustig en prachtig.

Stop om te eten

Stop bij surfers

We gaan naar Vikten, een doodlopend weggetje wat uitkomt op een piepklein dorpje. Daar heeft een glasblazer zich gevestigd. Wat een prachtige plek om te werken om verliefd op te worden (de plek, niet de glasblazer!). De glasblazer geeft een demonstratie, gaaf om te zien! We kopen een vis van glas. Mooi!

Glasblazer

Daarna rijden we door naar Nusfjord. Het is een dorpje wat leeft van het toerisme. Je betaalt 100 NOK om het dorpje binnen te komen. Huizen zijn opengesteld voor het publiek. We zien een oude kruidenierswinkel, bakkerij en een loods voor vissersgerij. Er staan meerdere mooie rode rorbuer (houten huis op palen) wat het dorpje karakter geeft. Mooi om erdoorheen te lopen maar geen 10 euro waard, naar oké...

0F988E30-2CE7-43BB-84DD-251AFFD888F6

FC6E5AAC-04F2-48A8-89C5-F20D81F4B2CA

A821E8AC-4230-4E6A-A9B3-D84ECFBD0F15B5534769-34CC-495D-AD4D-8EB9F70DF8ED

We lopen naar onze auto en besluiten naar de Skagen camping in Flakstad te rijden. Het heet nu het Lofoten beach camp. Het is een grote camping aan zee met camperplaatsen en veel plaatsen voor tenten. We zetten onze tent op en maken ons eten klaar. Het was een leuke volle dag!

Strand camping

Zonsopgang

11 augustus

Lekker wandelen

Als we wakker worden is het buiten bewolkt. Gelukkig niet koud en er staat weinig wind.Na het ontbijt besluiten we een wandeling te maken uit het wandelboekje wat we thuis al hadden gekocht. Het is, volgens het boekje, een wandeling die 3 uur duurt zonder te stoppen. De route start in Fredvang. Het is een drukke route want als we aankomen bij de startplek is het moeilijk om een plekje voor onze auto te vinden. Gelukkig rijdt er net iemand weg dus parkeren wij onze auto, hijsen Lesley in zijn rugzak met eten, drinken, fototoestel en jassen voor het geval het slechter weer wordt. De start is direct al pittig want het gaat gelijk al omhoog.

Eerste stuk wandeling

We blijven stijgen en stijgen, we worden links en rechts ingehaald door aardig wat mensen maar we laten ons niet ontmoedigen.

Tijdens de wandelingTijdens de wandelingWandeling Lofoten

We blijven stijgen tot we niet meer kunnen en we worden beloond met een prachtig uitzicht over de zee.

Uitzicht tijdens wandeling

Mooi uitzicht

Nu zakken we af naar beneden. Ook dit is pittig omdat steil naar beneden betekent dat je goed moet opletten waar je je voeten neerzet. Beneden aangekomen besluiten we lekker ons brood op te eten en van het uitzicht te genieten. Mooi is het zeker; een mooie lichtblauwe zee, wit strand met hoge rotsen erachter.

Wandeling Lofoten

Tijdens wandeling

Veel mensen rusten hier uit en sommigen met hoge nood proberen een rustig en discreet plekje te vinden om wat kwijt te raken. Hierbij vergeten ze dat iedereen ze kan zien omdat van 2 kanten mensen omlaag komen en ze een soort van omsingeld worden. Na onze pauze zien we dat we weer steil omhoog moeten. Nog steiler dan zojuist, en weinig grip.

Rusten kan bijna niet want het is zo steil dat je bijna niet rechtop kan staan zonder het gevoel te hebben achterover te vallen. Veel keus hebben we niet meet en willen ook niet opgeven dus we zetten door. Er zijn ontzettend veel mensen die hier lopen, dus uniek is deze route niet. Het is wel prachtig!

Uitpuffen

Aan de andere kant van de heuvel lopen we op een soort van pallets op palen. De grond is erg drassig dus fijn dat dit is gemaakt voor de wandelaars.

Pad tijdens wandeling

De route staat slecht aangegeven, het boekje is ook niet zo duidelijk. Lesley heeft een gps met de route maar ook die is niet duidelijk. We komen wel een rups tegen.

Rups tijdens wandeling

We denken op het punt dat we naar rechts moeten, terwijl de meeste wandelaars naar links gaan.

Laatste stuk wandeling

Gelukkig komt dit goed uit en zijn al snel op de weg vlak bij de auto. 4 uur zijn we bezig geweest en stappen voldaan in de auto, terug naar de camping. Daar gaan we lekker douchen en eten.

Na het eten rijden we Reine. Het dorpje ligt heel mooi tussen de bergen in, aan zee met veelal rode houten huisjes op palen. We kopen een ijsje en eten die zittend aan een picknicktafel op.

Reine bij night

We rijden naar A, het uiterste puntje vd Lofoten eilanden. Leuk om te zien. Het blijft mooi om te zien dat om 22 uur de zon nog steeds niet onder is. Je dagen kan je zo extra goed benutten.

Uitzicht bij A

We rijden naar de camping, doen een spelletje en gaan dan lekker slapen. Weer een leuke dag voorbij!

12 augustus,

Vertrek uit de Lofoten eilanden.

Vandaag gaan we de Lofoten verlaten en gaan naar het vaste land van Noorwegen.

Eerst is het weer tijd om de tent met spullen in te pakken. Iedereen heeft zo zijn vaste taak en gaat dus best snel. We rijden naar Reine, we hebben daar gisteren een leuk terrasje gezien en het is vlak bij de ferry. We genieten van ons drankje met wat lekkers erbij en daarna is het tijd om nog wat souveniers te scoren, wat dit keer lukt. Ook kopen we een  lekker broodje voor straks als we van boord komen. Daarna rijden we naar de ferry, het is vlak bij Reine. Het is de ferry van Moskenes naar Bodo. Daar wachten we rustig tot de boot aanmeert en we erop kunnen.

Ferry naar Bodo

De ferry hebben we thuis al geboekt, dit omdat deze ferry altijd erg druk is werd dit geadviseerd. Bij de meeste overtochten is het niet mogelijk maar bij deze dus wel dus dat geeft wat extra zekerheid. De overtocht duurt ruim 3 uur. Alle tijd om van het zonnetje te genieten op het achterdek en een beetje te relaxen in de luie stoelen binnen.

Vertrek uit de Lofoten

Eiland bij Bodo

Bijna in Bodo

Vlag Noorwegen

Als we in Bodo aankomen rijden we naar de Saltstraumen. Op dat plekje zijn er zeer sterke stromingen en draaikolken. In principe zie je dit verschijnsel 4 maal per dag bij eb en vloed. Wij zijn 2 uur te laat maar gaan toch kijken of we wat zien.Het fenomeen doet zich voor wanneer het water met kracht door een kleine opening wordt gestuwd. We zien af en toe een klein draaikolkje maar kunnen ons voorstellen hoe het eruit kan zien. Wederom een bijzonder stukje natuur.

Saltstraumen

We rijden 1 1/2 uur door tot Rokland. Morgen staat er een lange rit voor de boeg. We moeten dan 500 km rijden tot Trondheim en passeren weer de poolcirkel😊.

Tot zover hebben we het goed naar ons zin!!

1. Heidi:
    12 augustus 2019
    Leuk dat jullie in Svolvaer in de ijsbar zijn geweest, ik ben daar in de winter geweest. Ik vind het erg leuk dat ook de "glazen" van ijs gemaakt waren.
    Jammer dat jullie de Saltstraumen niet met volle kracht hebben kunnen zien. Dat is echt heel indrukwekkend.
    Jullie treffen het met het weer.
    Geniet nog maar lekker...
  2. Mart en Nel:
    13 augustus 2019
    een geweldige reis
  3. Cora kick:
    13 augustus 2019
    Fantastische reis jullie hebben heel wat gezien en gedaan