Evje, Kristiansand... nu echt naar huis

20 augustus 2019 - Oud-Beijerland, Nederland

17 augustus

Vandaag ben ik jarig

Tijdens het ontbijt kreeg ik mijn cadeautjes van mijn mannen. Een mooie hanger van een rendier met kettinkje en twee tinnen rendierbeeldjes en onderzetters. Leuk en lief!!We ontbijten wat uitgebreider dan normaal en daarna wachten we tot de regen is overgewaaid. Vandaag gaan we klimmen! Ik vind het best spannend want mijn laatste klimervaring was niet geweldig. Toen had ik de pech dat mijn wijsvinger tussen de tokkel en de boom kwam waardoor ik een gapend gat in mijn vinger had die in het ziekenhuis gelijmd moest worden. Helaas gebeurde dit halverwege het parcours waardoor een medewerker eerst zelf het parcours moest afleggen om mij maar beneden te kunnen takelen. Met mijn pijnlijke bloedende vinger probeerde ik ook nog mijn zoon gerust te stellen en mijn man met een wegtrekker te commanderen te gaan zitten voordat er nog meer ongelukken zouden gebeuren.

Dit alles zat in mijn achterhoofd toen ik tijdens het ontbijt nogmaals vriendelijk maar ook dwingend werd gevraagd ook mee te klimmen. Ze beloofden mij beiden te helpen waar ze konden dus ik stem in.

Het klimpark is 5 min van onze camping vandaan dus we zijn er snel. We krijgen een tuigje en een helm en dan volgt er een veiligheidsparcours om te testen of je veilig kunt klimmen en toegelaten wordt. Gelukkig mogen we allemaal door!

Klimpark

Ik klimpark

Het eerste deel leidt direct tot een stuk tokkelen over het water. Boris gaat eerst! Gaaf! Ook ik ga en het is echt super om hoog in de bomen over het water heen te schuren. De landing is vaak iets minder charmant maar wel altijd zacht in de houtsnippers.

Tokkelen

Zachte landing

Op het moment dat we in een net moeten klimmen lukt het mij niet boven te komen. Lesley probeert mij te helpen door een touw beet te houden waardoor het klimmen omhoog makkelijker is maar dat touw zorgt er tevens voor dat ik wordt opgevangen als ik val. Doordat Lesley van schrik harder aan het touw trekt maakt het eigenlijk moeilijker. Ik hang met beiden benen in het net met mijn hoofd omlaag en kont omhoog en kan geen kant meer op. Ik kom zelf niet meer bij van het lachen wat ook niet helpt om mijzelf uit deze situatie te halen. Gelukkig kan ik niet echt vallen omdat Lesley het touw nu wel los heeft. Gelukkig helpen mijn mannen mij en ik besluit om een andere route te nemen om verderop aan de overkant weer gewoon mee te kunnen klimmen. Dit lukt en we klimmen gezamenlijk verder.

Klimmen

Klimmen

Aan het einde vh parcours kan je nog een vrije val doen door van een schavot te springen. Ik ben klaar maar Lesley en Boris willen wel. Het kost beiden mannen de nodige moed om eraf te komen maar beiden lukt het. De ene iets soepeler en charmanter dan de andere maar toch ..

Het klimmen was echt super leuk zo met zijn drietjes en ben vooral trots op Boris die zo lief en zorgzaam is voor zijn moeder.

Na het klimmen gaan we een taartje eten in het dorp. Dat hebben we wel verdiend en smaakte top.

Taartje eten

Daarna lekker terug naar de camping waar we even langs het water lopen. Het water wordt steeds wilder en we komen onverwachts uit op een plek waar het water heel ruig is. Mooi dit!

Bij de camping

We gaan naar ons hutje en ik maak lekker verse saus voor bij de spaghetti! Lekker!

Hutje

Savonds nog een spelletje ( ik mag kiezen welke) en dan gaan we lekker slapen.

Wat een heerlijk dag!

18 augustus

Naar Kristiansand

Vandaag een rustig dagje. In de ochtend heel rustig aan gedaan, hutje schoongemaakt en op weg naar Kristiansand. Daar hebben we een hotel geboekt! Leek ons lekker om goed uitgerust op de boot naar huis te stappen zonder stress om op tijd bij de ferry te zijn.

We zijn er al om 12 uur terwijl we vanaf 15 uur pas kunnen inchecken. Het is zondag en alle winkels zijn gesloten. Lesley vraagt binnen of hij een parkeerkaart kan kopen omdat hij een kamer heeft gereserveerd maar hij wat vroeg is. De man van het Radissonhotel antwoordt dat het geen probleem is maar ook dat er al een kamer beschikbaar is. Wat fijn! We pakken onze spullen uit de auto en gaan met de lift naar boven. De kamer ziet er prachtig uit, hoge ramen tot op de grond met uitzicht over de haven. Boris is helemaal blij dat er een bad is en is jaloers op ons grote bed met super matras.

Na deze grondige keuring gaan we Kristiansand even in. We lopen langs de haven en gaan bij de StarBucks naar binnen en kopen wat eten en drinken. Het weer is een beetje somber, bewolkt en regenachtig.

Haven

Zandsculptuur

Jongen beer

We gaan dan ook lekker naar onze luxe hotelkamer. Boris springt in bad en wij kijken lekker tv terwijl we genieten van het leuke uitzicht op de haven. Zo verstrijkt te tijd met relaxen. We eten wat en gaan daarna beneden aan de bar wat drinken en gezellig een spelletje doen. Nog 1 nachtje in Noorwegen en dan komt er toch echt het einde van onze vakantie heel dichtbij. We gaan lekker slapen.

Hotelkamer

19 augustus

Laatste ferry van deze vakantie

Vandaag nemen we de laatste ferry, de ferry van Kristiansand naar Hirsthals van Fjordline. Dit is een snelle boot die je in 2  1/4 uur je naar de overkant brengt. Deze is vooraf te boeken wat we ruim 3 maanden geleden al hebben gedaan.

We beginnen de dag met een uitgebreid ontbijt in ons hotel. Ze hebben van alles! Soorten yoghurt met noten, cruesli ed., vers fruit en jus d oranje, eieren op allerlei manieren bereid, tot brood croissants, wafels en pannenkoeken.  We smikkelen er alle drie goed van.

We checken uit en lopen nog even Kristiansand in. We lopen door de haven en de gezellige winkelstraat daarna rijden we door naar de ferry.,Rond half 1 zijn we daar, en gaan inchecken. Bij de incheck wordt gevraagd of wij last hebben van reisziektte, ik zeg dat ik daar last van heb en we  krijgen 1 pil. Das geen goed teken..,Ik neem ook mijn gemberpillen in en kijk niet erg uit na dit laatste boottripje.

We gaan de boot op en een kwartier later dan de bedoeling was varen we weg.

Boot

Boot

Eerst blijven we buiten maar vanwege de uitlaatgassen vd boot toch weer naar binnen.Er wordt omgeroepen dat als we de fjorden voorbij zijn er hele hoge golven zullen zijn en dat iedereen wordt aangeraden te blijven zitten en anders goed vast te houden. Ik vind het nu toch wel spannend. Maar als we de fjorden voorbij zijn gaat het inderdaad behoorlijk te keer. Af en toe zie je de horizon niet, zo hoog zijn de golven. Maar gelukkig voel ik me goed, met de glazen, borden ed. gaat het minder goed want we horen glasgerinkel.

Laatste fito

Na ruim 2 uur komen we ongeschonden uit de strijd en rijden we na een pitstop bij de Mac naar ons overnachtingshotel in Flensburg. De kamer is ruim maar erg gedateerd. Maar de bedden zijn redelijk dus we gaan snel allemaal slapen

20 augustus

Nu echt naar huis!

We zijn vroeg wakker om 7.15 uur gaan we eruit. 600 km rijden en dan zijn we weer thuis. We douchen, kleden aan en gaan ontbijten. Het ontbijt is een beetje sober, zeker vergeleken met gisteren. Het hotel is dan ook geen aanrader als je op doorreis bent. Maar heel erg vinden we het niet en om 8.30 uur zitten we in de auto. Ze zeggen dat die Duitse autobaan zo lekker doorrijdt.... nou, bij ons niet. Geen files maar om de 4 km zijn ze met de weg bezig. Om 13 uur rijden we Nederland binnen. Alles is weer zo plat, aan de ene kant is het net thuiskomen, aan de andere kant verlang ik gelijk weer naar de bergen, de fjorden en de mooie kleur van de zee. In Noorwegen was het allemaal relaxt, geen criminaliteit, geen gejaagdheid. Hier valt het direct over je heen. Maar ja, het is het gewoon weer even wennen en we verlangen alle drie naar ons huisje met ons lekkere bed, eigen badkamer en onze eigen spulletjes.

Nu thuis nagenieten van onze prachtige reis. Onze foto’s bekijken, fotoboek maken en Ms wat foto’s uitvergroten. Ook weer leuk!

Op naar onze volgende vakantie

Vertrek uit de Lofoten

1. Ellie:
    20 augustus 2019
    Superleuk om jullie verhalen te lezen en de mooie foto"s te bekijken. Jullie hebben het echt heerlijk gehad.
  2. Heidi:
    21 augustus 2019