Rustdag Vesteralen en van walvissen naar papegaaiduikers

8 augustus 2019 - Sandset, Noorwegen

Vandaag hebben we een rustdag. Een boodschapje doen en even checken waar de whalesafari is morgen. Boris blijft liever even bij de tent dus gaan Lesley en ik samen even. Als we bij de seasafari aankomen blijkt dat onze tour niet door kan gaan! Morgen staat er teveel wind waardoor onze RIB boot niet kan uitvaren. De grotere boten kunnen ws wel uitvaren. We boeken dus een tour bij een andere organisatie. De rest vd dag hangen we een beetje bij de tent, bespreken hoe we precies terugrijden naar huis en spelen een spelletje. Het gaat steeds harder waaien, de zee wordt wilder en de tent is flink aan het schudden. Niet erg chill.

Chillen

We eten een gebakken eitje, wandelen nog even over het strand, spelen nog een spelletje en gaan slapen. Het waait zo hard dat het slapen moeilijk is. Morgen hopelijk beter.

Walvissafari vandaag!

Vandaag is de dag waar we zo naar uit hebben gekeken. De dag van de walvissensafari. We gaan er vroeg uit en zijn om 9 uur bij de walvissafari, Hvalsafari in het Noors. We melden ons aan en we krijgen te horen dat de schipper nu op zee is om te kijken of we kunnen uitvaren of niet. Ondertussen krijgen wij een rondleiding door het museum. Erg leuk om meer over walvissen te horen. Welke soorten er zijn, hoe ze hun eten vangen, welke soorten er zijn en waar ze leven.

Museum walvissn

Bij het laatste onderdeel komt de mededeling dat ze vandaag niet gaan uitvaren! Dit betekent, je geld terug of omboeken voor overmorgen. Wij overleggen met elkaar en besluiten, en het deed pijn, om ons geld terug te vragen. We willen namelijk ook graag de Lofoten zien en daarbij is er grote kans dat het vrijdag weer niet doorgaat. Het weer is nog steeds slecht. Erg veel vind en hoge golven, dan is het niet fijn om met zoveel mensen op een relatief kleine boot te zitten 5 uur lang. Zeker als je er een grote kans op zeeziekste is bij mij🙁. We hadden eigenlijk een RIB boot geboekt omdat deze snel bij de walvissen is en je minder snel ziek erop wordt. Maar de RIB boten kunnen echt alleen met goed weer uitvaren. En de komende dagen wordt er slecht weer verwacht dus zij hebben al hun tochten geannuleerd.

We gaan wat eten bij een bakkertje en daar maken we een nieuw plan voor vandaag. We gaan op puffinsafari dat is kijken naar papegaaiduikers. Je gaat met een klein vissersbootje rondom een eilandje varen. Op en rond dit eilandje zitten de vogels. Het eilandje kunnen wij vanuit onze tent zien. Ook kan je daar andere vogels zien oa zeearenden.

Ik bel en over 1 uurtje kunnen we er nog bij. Als we in de haven aankomen staan er nog meer mensen te wachten. We hebben ons warm aangekleed want het is echt super koud door de harde wind. We varen heel rustig naar het eiland terwijl de puffin safari man vertelt over de papegaaiduikers en nog andere vogels. Als we aankomen zien we gelijk honderden papegaaiduikers! Ze zwemmen in het water en vliegen op. Ze zijn erg moeilijk vast te leggen met het fototoestel wat ze zijn best klein en snel. Ook zijn er een aantal zeearenden die cirkelen rondom de berg. De boot gaat behoorlijk heen en weer maar we doen ons best om de papegaaiduikers op de foto te zetten. Wat een grappige beesten zijn het. Ze vliegen zo grappig en ze zien er zo schattig uit. Er zit hier erg veel vis want veel vogels hebben een vis in hun bek. We zien een zeearend op een rots zitten die we ook redelijk op de foto kunnen zetten. We blijven wel op grote afstand om ze niet teveel te storen. Na een tijdje varen we weer terug naar de haven. Het was een erg leuk, helaas voel ik me vanwege de deining niet zo lekker. Ms maar goed dat we niet op volle zee varen voor de walvissen want ik was met deze golven en wind zeker wel zeeziek geworden.

4240751-s.jpg?1565294925

4240755-s.jpg?1565294979

4240730-s.jpg?1565294967

De teleurstelling dat het weer te slecht was en vooral bij mij erg groot, had graag dit met ons gezin willen ervaren. Maar wie weet en andere keer!

s ‘avonds hebben we wat spelletjes gespeelde natuurlijk heb ik weer verloren. De mannen waren heel fanatiek. Daarna wilde we gaan slapen alleen die avond was er heel veel wind en daardoor konden we niet zo lekker slapen.

Zonsondergang

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marjolein en Jaap:
    10 augustus 2019
    Bedankt voor je leuke verhalen. Het is alsof we er zelf bij zijn!😁
  2. Mart en Nel:
    11 augustus 2019
    typisch voor andennes als het waait blijft het een paar dagen onstuimig,toch leuk dat je de puffins gezien heb, ik ben al jaren bezig om ze goed op de foto te krijgen.
    nog veel plezier op de lofoten
    mart en nel