Noordkaap bezoeken

1 augustus 2019 - Noordkaap, Noorwegen

Naar de Noordkaap!

Vandaag is het zover, we gaan de Noordkaap bezoeken!!!We hebben veel last van laaghangend bewolking, daarom besluiten we eerst wat andere dingen te doen in deze omgeving. Eerst naar Honningvag, het grootste plaatsje van dit eiland Mageroya. Het is een klein dorpje en in de haven ligt een cruiseschip, vissersboten en vrachtschepen. Er is weinig bedrijvigheid. We drinken wat in een cafeetje, bekijken wat winkeltjes en lopen naar het kerkje wat als enige in dit dorpje niet is verwoest in de tweede Wereldoorlog. Als je hier bent is het en soort van normaal dat alle huizen van hout zijn. Vaak in okergeel of een bruin/ rode kleur. Aan het water staan ze op palen. De kerk is dus ook van hout gemaakt maar dan wit en is erg goed onderhouden.

Haven HonningsvagKerkje Honningsvag

We besluiten naar Gjesvaer te rijden. Een vissersdorpje aan het einde vd wereld, langs de noordwestkant vh eiland. De weg er heen is weer prachtig. Toendra landschap is kaal maar ook zo bijzonder door de verschillende kleuren vd mossen, de bergen met plassen en meertjes.  Hier vandaan kan je vogelsafari boeken. Er zitten hier o.a. papegaaiduikers. We hopen er zelf wat te vinden maar dat blijkt lastig. Voor de kust liggen vele kleine rotsachtige eilandjes waar ze zich ws verstoppen en alleen vanaf het water zichtbaar. De prijzen voor vogelsafari liggen erg hoog dus we besluiten verder te gaan. We hebben nog meer op het programma😊

Dorpje Oostelijk gelegen

Tussen Honningsvag en Skarvag

We halen wat eten in de supermarkt en rijden naar ons hutje. Na een bakkie thee besluiten we na een laatste check vh weer naar de Noordkaap te gaan. Het blijft namelijk flink bewolkt. Dit zal de komende uren niet verbeteren. We hebben in al die tijd dat we hier zijn nog geen zonnestraal gezien. Dat schijnt vrij normaal te zijn hier, maar als je reisverslagen leest en foto’s ziet vd middernachtzon dan lijkt het dat de zon er altijd schijnt. Jammer dus dat de middernachtzon fotograferen op de Noordkaap niet gaat lukken deze vakantie🙁

Wat wel kan is naar de Noordkaap rijden en daar rondkijken, genieten vh uitzicht en foto’s maken. Dat gaan we dus ook doen😊. Vanaf de camping is het 20 min rijden. De weg naar de Noordkaap is buitengewoon mooi: golvende, groene valleien bezaaid met stenen en meertjes. Als we aankomen betalen we en volgt er een groot parkeerterrein. We lopen eerst naar de plek waar je uitzicht heb op het plateau waar de bol staat. Er staat een stevige wind en we zijn blij met onze dikke jassen en capuchon. Ondanks dat er veel bewolking is kunnen we toch nog wel ver kijken. Mooi het besef dat alleen de Barendszee tussen ons en Spitsbergen/Noordpool zit. Het einde van de wereld! Een uniek gevoel! We lopen naar de smeedijzeren bol, die staat als symbool van de kaap. We staan nu op :

71 10’ 21”. We zijn niet de enigen die foto’s van de globe willen maken. Een paar touringcars zijn zojuist aangekomen dus het is druk. Toch weten we een paar mooie plaatjes te schieten. We krijgen het koud en we gaan het bijgelegen gebouw binnen waar we warme chocolademelk drinken met wat lekkers erbij. We kijken uit op de globe en bekijken onze foto’s. We besluiten nog 1 maal naar de globe te lopen omdat het daar nu rustig is en lopen nog een beetje rond.Dan is het tijd om naar onze hut terug te gaan. We vonden het allemaal super!

Globe NoordkaapSelfie bij de globe

Uitzicht op globe

Bij de camping aangekomen maak ik het eten klaar in het keukentje vd camping wat we ook daar opeten. Daarna maak ik nog een klein wandelingetje achter de camping. Wat een rust.

D66684E0-EF06-4CEC-A001-2164F2394DB1

Heb nu al heimwee...want morgen trekken we verder...

1. Heidi:
    2 augustus 2019
    Geweldig mooi daar zeg!
    Op naar nieuwe mooie plekken.
    😘
  2. Ellie:
    2 augustus 2019
    Wat bijzonder mooi en ruig allemaal. Leuk dat je er zoveel over schrijft. Jullie genieten.
    Op naar het volgende moois. Lieve groetjes, El