Naar Santa village en Saariselka

30 juli 2019 - Saariselkä, Finland

Vandaag om 7.15 uur Finse tijd kwam de autotrein op het station aan.

Aankomst autotrein

Slapen in een trein valt helemaal nog niet mee ookal lig je in een bedje in je eigen afgesloten coupe. Alle drie zijn we best moe, neem daarin mee dat het 6.15 uur Nederlandse tijd is. Best vroeg dus! De autotrein wordt losgekoppeld en ieder haalt zijn eigen auto er weer vanaf.Heel snel gaat dat en voordat we het weten zitten we in de auto op weg naar Santa☺️. Omdat Santa nog slaapt drinken we wat bij het benzinestation. Het is buiten 9 graden en een straffe wind, effe wennen. Dan is het tijd om naar Santa village te gaan. Eerst kijken we bij het postkantoor, je kan hier een kerstkaart versturen met het unieke poolcirkelstempel. Daarna zien we op de tegels aangegeven dat we ons op de poolcirkel bevinden. Dat moeten we ook even vastleggen

Poolcirkel

Arctic circle in Rovaniemi

Daarna gaan we Santa een bezoek brengen. Boris gaat naast de kerstman zitten die een heel verhaal begint in het Nederlands, super leuk! Nog 147 dagen tot het kerst is vertelt Santa en hij vraagt hoe lang we nog op Lapland blijven. Daarna gaat eerst Boris op de foto en daarna komen wij er ook bij. Hij sluit af met, tot de volgende......keer, vult Boris aan. Nee, tot de volgende KERST😂 zegt Santa. Het lachen vergaat ons als we horen wat de video-opname en/ of foto’s kosten. We moeten niets kopen maar het is een leuke herinnering dus we kopen een foto. Daarna kijken we wat winkeltjes en gaan dan onze reis vervolgen.

Op bezoek bij SantaOnderweg eten we wat en als we er bijna zijn spotten we wat rendieren. Das leuk! Bij aankomst bij het Saariselka Fell centre waar we een chalet hebben gehuurd voor deze nacht krijgen we al snel de sleutel. Mooi ruim is het, lekker licht en leuk uitzicht.Rendieren in Saariselka

Ons chaletje in Lapland

Na het avondeten maken we een wandelingetje. We wandelen maar 2 kilometer maar moeten behoorlijk klimmen om de top te bereiken. Het waait hard en we zijn blij met onze dikke jassen. Na 11/2 uur wandelen zijn we weer terug in onze hut. Nog een spelletje doen en dan slapen. Morgen rijden we naar de Noordkaap!

Kiiliopaa beklommenKiiliopaa

1. Mart en Nel:
    30 juli 2019
    Een mooi verhaal over Samta en leuk om te horen hoe het met de trein gaat. Veel plezier nog
  2. Ellie:
    30 juli 2019
    Erg leuk zeg die Santa Village! Al heel wat meegemaakt in zo een korte tijd, die autotrein en t slapen erin. En nu lekker maffen in het chalet. Veel plezier, op naar de Noordkaap.
  3. Marjolein en Jaap:
    30 juli 2019
    Leuk om jullie zo te volgen. Maar goed dat het nog geen december is want dan heeft Santa vast geen tijd. 😂
    Groetjes Marjolein en Jaap op 32 graden noorderbreedte.
    Ruim 2000 NM zuidelijker 🤔
  4. Heidi:
    30 juli 2019
    Zo en dan nu proberen een beetje rust te krijgen en echt vakantie te vieren...
    Heel veel plezier gewenst.
  5. Cora kick:
    31 juli 2019
    Jullie hebben al heel veel gezien in een korte tijd nog veel plezier