Via Alta naar Storslett (Sandnes)

2 augustus 2019 - Sandnes, Noorwegen

We zakken weer af !!

Vanochtend verlaten we de Noordkaap😔 Het is nog steeds erg bewolkt en we zien nog steeds geen zonnetje. We rijden het eiland Magaroya af via een lange tunnel net als op de heenweg. De tunnel is vrij smal en steil en ik ben dan ook blij als we weer daglicht zien. De kaap is over land alleen via deze tunnel te bereiken maar is daarvoor in principe voor iedereen bereikbaar. Wat is de kaap toch een mooie en bijzondere bestemming! Om nooit te vergeten en wat mij betreft komen we hier nog eens terug😍

Vandaag zakken we dus af en in totaal rijden we vandaag zon 380 km waar we naar verwachting 5.30 uur over gaan doen. We willen een tussenstop maken in Alta. Alta bezit een mooie canyon maar die laten we vanwege de tijd links liggen, we gaan naar het Alta museum omdat daar 5000 jaar oude rotstekeningen te bewonderen zijn. Onderweg zien we onze vrienden, de rendieren. Ze blijven leuk! We hopen nog elanden te gaan zien, dat zijn van de grappige iets wat onhandige dieren. Natuurlijk stoppen we onderweg even om onze thee te drinken en onze benen te strekken.

Als we in Alta zijn rijden we door naar het museum. De rotstekeningen zijn buiten en door een route van 3 km te volgen kan je ze bewonderen. Ze zijn 3000-5000 jaar geleden gemaakt door de mensen die daar leefden. Ze zijn verplaatst door het ijs vd de laatste Ijstijd. We hebben inmiddels super mooi weer en we genieten vd wandeling en de rotstekeningen. Met name de gekerfde zonder kleur zijn soms moeilijk te herkennen. Gelukkig zit er een boekje bij( in het Nederlands!) waardoor we goed kunnen vinden en ook wat uitleg terug kunnen lezen.

RotstekeningenRotstekeningenRotstekeningen

Rotstekening

Na het museum rijden we door naar onze camping. Onderweg hebben we een prachtig uitzicht !

Uitzichtpunt onderweg tussen Alta en Sandnes

Als we op de camping aankomen blijkt dat onze hut al is vergeven ondanks dat we gereserveerd hadden. Ze maakt haar excuus maar geeft toe dat ze een touringcar op bezoek kreeg die ze allemaal een plek moest bieden en daardoor er voor ons geen plek meer was. Ze biedt ons een 2 persoonhut aan of een caravan. Beiden blijken geen optie. We besluiten om onze tent op te zetten, alles beter dan de alternatieven. We zetten onze tent op en eten wat, daarna gaan we alvast betalen. De mevrouw van de camping vertelt uit haar zelf wat er te doen is rondom de camping. Vlakbij is een waterval, een wandeling van 2 1/2 uur. We besluiten dit te doen en hopen een soort van zonsondergang te zien. Een soort van omdat de zon hier niet echt ondergaat en rond 12 uur is het hoogstens iets donkerder dan overdag. De wandeling is voornamelijk omhoog lopen, we voelen ons oude berggeiten. Maar de beloning na 1 1/2 uur wandelen is er. De volgende foto is wat onrealistisch maar doordat de ondergaande zon op de waterval scheen was leek het echt goud. En een zonsondergang is altijd mooi😃

Waterval Sandnes

Zonsondergang Sandnes

De terugweg was iets relaxter en bij aankomst op de camping hadden we grote dorst!🍷. Vlak voordat we naar bed wilden gaan was dit ons uitzicht! 😊

Morgen weer een dag vol avonturen!

Meer bij de camping Sandnes