Helsinki en autotrein naar Rovaniemi

A06134D3-0793-4179-9A0A-B26754EEB1EF

De witte Dom

E6473F1C-299B-4156-8A9D-8A0C1FB0380C4D675B94-0415-4823-8E44-15C7FA2CC1E6

Coupe in de autotrein

Vanochtend aangekomen in Helsinki. Eergisteren moesten wij na het inchecken in Travemunde erg lang wachten tot we aan boord konden en vervolgens ook weer wachten tot we in onze hut konden. Pas rond 1 uur konden we gaan slapen na een lange (reis)dag.  Gisteren waren we heel de dag op zee en hebben we ons prima vermaakt aan boord. Het was zonnig weer dus konden we heerlijk in een luie stoel op het dek zitten. Als je een beetje uit de wind zat was het heerlijk vertoeven. Ook hebben we wat spelletjes gespeeld, Max gekeken en lekker wat gegeten en gedronken. Ook een hele dag geen WiFi,gelukkig heeft Boris zijn Snapscore veilig kunnen stellen😃.

Vanochtend zijn we na het aanmeren in de haven van Helsinki op weg gegaan naar het centrum. We hebben rustig aan gedaan vandaag. We hebben de Witte Dom bekeken, ookwel de Helsinki Cathedraal genoemd. Indrukwekkend aan de buitenkant, je moet met een steile trap omhoog en is enorm, binnen is het erg sober. Mooi plein ligt ervoor en de Senaat. Ook hebben we de Uspenski Cathedraal gezien, een van grootste orthodoxe kerken van West-Europa. Daarna hebben we in het Esplanade park gezeten, we zaten heerlijk in het zonnetje. Er was een muzikant met een mooie stem waar we van hebben genoten. Daarna nog even een pit-stop gemaakt bij Sibelius monument. Schijnt een componist te zijn, schijnbaar belangrijk genoeg om een monument aan te wijden😊

Daarna op weg naar de opstapplaats van de autotrein. Het was even zoeken maar gelukkig waren we ruim op tijd. De auto heeft Lesley op de trein gereden en zelf moesten we lopen naar het treinstation om te wachten op het treinstel waar wij kunnen zitten en slapen. De trein zal ons de komende nacht naar Rovaniemi brengen😊. In de trein vonden we al snel onze coupe en hut waar we gaan slapen vannacht. Het is een coupe met erin een stapelbed, een deur naar ons eigen toilet die je ook nog kunt ombouwen naar douche! Of eigenlijk klap je de wand om.💪🏻. Het heeft een raampje met 1 zitplaats, trapje voor het bovenste bed en verder netjes en degelijk afgewerkt. De keycard zit in je deur waarmee je je kamer kan afsluiten als je je kamer afkomt. De trein heeft 3 wagons waar mensen slapen, relaxen en eten. Er achter hangen de wagons met auto’s erop. En waar die van ons ( hopelijk) ook tussen staat. Trouwens niet alle kamers hebben een toilet en douche, personen die dit niet hebben moeten de douches en toiletten op de gangen gebruiken. Bij de coupe met het restaurant hebben we wat gegeten, gedronken en spelletjes gedaan. Vervolgens hebben we ons geïnstalleerd in de luxe stoelen die iedereen in de trein mag gebruiken. Wat is dit relaxt reizen zo!

Als we naar buiten kijken zien we bossen, gladgeschoren grasvelden, meertjes en af en toe een huis. Het is genieten met het zonnetje erbij, dat maakt het landschap vriendelijk en liefelijk.